קלפים טיפוליים – לא מה שחשבתם…

"קלפים טיפוליים – לא מה שחשבתם..." - פורסם ב: גל-גפן, דצמבר, 2016.

הקלפים הטיפוליים וקלפי המודעות הם טרנד חזק כיום בישראל. יותר ויותר אנשי מקצוע בתחום הטיפול, הקאוצ'ינג, הנחיית הקבוצות, החינוך ועוד – נעזרים ומשתמשים בקלפים במסגרת עשייתם המקצועית. ביקשנו מהילה גבאי, פסיכולוגית שמעבירה בשנים האחרונות סדנאות הכשרה והדרכה לאנשי מקצוע המעוניינים לעבוד עם קלפים – שתסביר לנו מהם הקלפים הטיפוליים ומה ניתן לעשות איתם.

מהם הקלפים? הקלפים הטיפוליים הם כלי או אמצעי שנועד לאפשר, בין היתר, העמקה והעלאת תכנים פחות מודעים למודע, במסגרת תהליך טיפולי, אימוני, ייעוצי, חינוכי או חוויתי. בפשטות, ניתן לומר כי הקלף שעל-גביו מצוירת תמונה ו/או מילה מהווה סוג של גירוי ויזואלי, המגרה תכנים מעולם התוכן הפנימי של האדם המתבונן בקלף – רגשות, תחושות, מחשבות, תפיסות, זיכרונות, נושאים המעסיקים אותו – ומאפשר להם לעלות למודע ובכך לייצר עמם שיח, הרחבה ותנועה.

בהתאם לכך,  הקלפים הטיפוליים גם משתייכים למשפחת הכלים ההשלכתיים; במובן שהאדם המתבונן בקלף, יכול לספר את הסיפור המתקיים בקלף ובכך לספר למעשה את סיפורו-שלו. במילים אחרות, האדם המתאר את הקלף משליך למעשה מאותם התכנים הפנימיים הלא-בהכרח מודעים שלו על הקלף – תהליך הקרוי השלכה. אפשרות זו לתאר את הקלף כאובייקט החיצוני לאדם, מאפשר לאדם להעלות את התכנים באופן "מורחק", שאינו מאיים או מעורר חרדה או התנגדות, ולעבוד איתם, בהתאם למטרה של התהליך.

יתרון נוסף של העבודה עם קלפים טיפוליים הוא בכך שהם מאפשרים שיח ויזואלי שאינו תלוי-שפה. כך, אנשים ממדינות שונות, דוברי שפות שונות, ברמות קוגניטיביות שונות ובגילאים שונים – יכולים להשתמש בשפת התמונה – כמכנה משותף לשיח. כך למשל, יכול מבוגר, הורה או מחנך, לקיים שיח באמצעות הקלפים עם ילדים בגילאים שונים, ולייצר איתם מרחב שיח ייחודי, מכיל, חוויתי, מקרב, מעצים ומלמד.

מי יכול להסתייע בקלפים?

כאמור, אנשי מקצוע יכולים לשלב קלפים במסגרת התהליכים המקצועיים שלהם; אך חשוב לומר כי כיום ישנם בשוק הרבה מאוד קלפי מודעות המאפשרים לכל אדם לקיים תהליך אישי של התבוננות והרחבת מודעות עם עצמו או עם אדם נוסף, וכן קלפי משחק רבים שיכולים להתאים גם לשיח של הורה-ילד, או לשיח/משחק משפחתי "סביב השולחן". בסדנאות שלי אני חושפת לעשרות סוגים שונים של ערכות קלפים ומלמדת אנשי מקצוע והורים – איך לעבוד עם הקלפים, תוך הענקת מגוון רחב של טכניקות ורעיונות להפעלה אישית או קבוצתית, בהתאם לצורך של כל משתתף.

 

הילה גבאי, פסיכולוגית ומנכ"ל-שותף במכון פרסונה, עוסקת בליווי תהליכי התפתחות אישיים, קבוצתיים וארגוניים, מרצה ומנחת סדנאות. הילה היא בוגרת מסלולי אימון ופסיכותרפיה במכון אדלר, חברה באגודה לפסיכותרפיה ממוקדת ומאמנת מוסמכת מטעם לשכת המאמנים.

מכון פרסונה הנו בית שנועד להעניק שירותי אבחון, הכוונה וליווי לאנשים ולעסקים, בשילוב כלים פסיכולוגיים וגרפולוגיים.

לפרטים אודות סדנאות הקלפים בהנחיית הילה גבאי – ניתן ליצור קשר עם מכון פרסונה: 09-771-7050, persona@persona-e.co.il. מידע נוסף ניתן למצוא באתר היו-טיוב של מכון פרסונה, או בדף הפייסבוק של המכון.

Scroll Up