"יחסינו לאן?" במקום העבודה.

מאמר מאת: הילה גבאי, פסיכולוגית, מלווה תהליכים אישיים וארגוניים, מנכ"ל-שותף במכון פרסונה.

פורסם ב: דה-מרקר, מאי 2015.

 

בחברה של ימינו, בעידן שבו היחסים כמו-הועתקו למסכים והתחרות המקצועית שוברת שיאים, היתרון הוא דווקא ביחסים הלא-פורמאליים, הנרקמים במסדרונות הארגון, בין השורות. עובדים ומנהלים בדרגי הביניים אינם תמיד מודעים או מוכנים להשקיע באפיק זה, הנתפס לעתים כ"לא ענייני" או שמתקשים לנהל אותו במקביל ללחצי העבודה השוטפים. הלחץ והתובענות בארגונים מסוימים, כפונקציה של כללי התחרות החיצוניים, שמים דגש על מקצועיות וקצב הביצוע, ודוחקים לעתים את הקשב הבינאישי, את ניהול היחסים הבינאישיים.

יחסים מטבעם מצריכים השקעה והזנה יום-יומית, בבית (עם בן או בת הזוג והמשפחה) כמו גם בעבודה (הבוס, העמיתים, והעובדים). דווקא בעידן ה"מסכים", אנשים צמאים לחוויית השייכות וההשתייכות. מחווה קטנה של תשומת לב, מתקבלת כחוויה של נראות. הקשבה והוקרת תודה, מקנים תחושת הערכה ותוקף למקבל אותם.
הכרה בחשיבות הנושא, מביאה מנהלים רבים לעבור כיום הכשרות בניהול התקשורת והיחסים הבינאישיים במקום העבודה, (סדנאות תקשורת, סדנאות משוב וכדו'), אך על-מנת שהנושא יהיה "בראש" כל השנה, ריכזנו בעבורכם מס' טיפים, שיסייעו בהתנהלות השוטפת.

ניתן לגזור ולשמור.

1. הרם את הראש מהדו"חות והדפים. אל תוותר על "בוקר טוב", ארוחות משותפות, ציון ימי הולדת ומחוות אישיות.

 

2. הקפד להוקיר תודה על מה שאתה מזהה כתרומה ועשייה נכונה של עובד, תוך ציון עובדות קונקרטיות של מעשיו ("תודה שדאגת לטיפול ב…").

 

3. היה לויאלי. אל תקטר על הבוס שלמעלה עם עובדיך, התנהלות זו משדרת חוסר לויאליות לארגון ואינה תורמת באמת לקרבה ביניכם.

 

4. הימנע מהצגת ממצאים לא-מחמיאים בישיבות צוות ומאמירות מתנשאות העלולות לייצר תחושה של אי שוויון, מחנאות ואפליה בקרב העובדים.

 

5. התאמן במציאת החוזקות והאיכויות של כל עובד, במיוחד בקרב עובדים שאתה פחות מעריך או פחות מחובר אליהם.

 

6. הקשב לעובדים שלך. הקשבה לא פוגעת בסמכות הניהולית, מחקרים מראים כי להיפך. הקשבה תייצר הנעה לפעולה לא מתוקף הסמכות אלא מהרצון לתרום.

 

7. אל תחכה לסוף הרבעון או לסוף השנה, תן פידבק (משוב) באופן יומיומי. פידבק הוא כלי חיוני לסנכרון בינך לבין העובד להמשך העשייה.

 

8. אל תשווה ביצועי עובד לעובד אחר בצוות. התייחס לביצועיו, ביחס לביצועיו אשתקד ולגישה שהוא נוקט (התמדה, אחריות, מחויבות וכיו"ב). השוואות מייצרות קנאה ותחרות ויכולות לפגום בסולידריות ושיתוף הפעולה בצוות.

 

9. "תפוס" את העובדים לשיחות ספונטניות במהלך היום, מעבר לעדכונים "היבשים" המתנהלים בישיבות הפורמאליות.

Scroll Up